Psicomotricitat: què, com, on i per què?

Sandra Aguilà González aguilagonzalezsandra@gmail.com


Projecte d'Intervenció

XI Postgrau de Desenvolupament psicomotor de 0 a 8 anys

Universitat Autònoma de Barcelona

Curs: 2013 – 2014

Sessió 4

Títol de la sessió: Juguem amb material divers!

Data:

 

 

 

Educació Infantil

Nivell: P3

Material:

-          Cordes

-          Cercles de diferents mides

-          Robes

-          Caixes

-          Pilotes

-          Xanques

-          Paracaigudes

-          Globus

Espai:

Gimnàs

 

Objectius: 3, 5 i 7

Continguts:  4 i 5

Temps

Fase o Ritual + Activitats

Ritual d’entrada

15 minuts

Els infants entraran al gimnàs. Seuran als bancs i es trauran el calçat per posar-se els mitjons antilliscants. Des del mateix lloc s’explicarà la proposta de sessió que els hi hem preparat. Deixarem que ells  i elles participin proposant-li’s preguntes del tipus: què veieu?, quins materials són?, per a què serveixen?, de quin color són?, quina forma tenen?, etc. Seguidament es recordaran les normes. Per preparar el cos ballarem amb música. Quan el cos estigui preparat direm les paraules màgiques per començar a jugar.

Fase d’inici de joc

40    minuts

Disposarem per l’espai material divers amb el que els infants jugaran de manera lliure i espontània: cordes, cercles de diferents mides, robes, caixes, pilotes, xanques, etc.

 

Quan faltin dos o tres minuts per acabar el temps de joc avisarem als nostres infants. En acabat el temps s’iniciarà el temps de recollir el material.

 

Joc amb paracaigudes. El paracaigudes es una tela molt gran de colors que els nens i nenes agafen pels extrems. Té un forat al mig. Podem proposar activitats com: fer cistella, fer volar globus, a que no caigui la pilota, fer iglús, ones del mar, etc. 

Representació

20 minuts

Un cop tot al seu lloc posarem a l’abast dels infants guixos de colors. La representació la faran a través del dibuix amb guixos al terra del pati o a la pissarra si en disposem. Podrem passar pel seu costat mirant què estan dibuixant. Podem fer preguntes per tal de que ens expliquin el que estan dibuixant.

Ritual de sortida

15    minuts

Un cop finalitzat el temps de representació tornarem als bancs del inici. Es verbalitzarà de forma conjunta la sessió: les impressions, sensacions, possibles conflictes, com ha anat?, què ha agradat? amb què/qui han jugat?. Es trauran els mitjons antilliscants i es col·locaran les sabates i sortirem del gimnàs.

Altres dades a considerar / Observacions:

Notes de la sessió pel/ per la psicomotricista:

És una sessió pensada per treballar el joc pre-simbòlic i simbòlic. Podem anar afegint materials, o traient. Endinsar-nos dins del joc dels infants si ens ho demanem i si ens ho permeten. Podem utilitzar música d’ambient per donar peu a crear situacions de jocs. Per exemple si veiem que hi ha infants que juguen a animals podem posar música de la selva o de pel·lícules que reconeguin.

El paracaigudes és un element amb moltes possibilitats. Es treballa el treball en equip i la cooperació. Tot i que en aquestes edats, potser, el sentiment d’amistat, ajuda i treball en equip no el tenen, és bo iniciar-los. Sorprenen els resultats!