Psicomotricitat: què, com, on i per què?

Sandra Aguilà González aguilagonzalezsandra@gmail.com


Projecte d'Intervenció

XI Postgrau de Desenvolupament psicomotor de 0 a 8 anys

Universitat Autònoma de Barcelona

Curs: 2013 – 2014

Conceptes

  • Activitat espontània: la psicomotricitat és en tot moment una activitat motriu espontània, on l’infant per sí sol és lliure de triar amb què jugar, on anar, amb qui i quan ell vol. D’aquesta manera és on veiem a l’infant expressar-se totalment en la seva globalitat.
 
  • Unitat corporal: la unitat corporal està formada per l’esquema corporal i la imatge corporal. Aquestes dues unitats estan relacionades i vinculades i no poden entendre’s l’una sense l’altra.
 
  • L’esquema corporal: és de caire més neurològic.
 
  • Imatge corporal:  és de caire més personal i té a veure amb l’envestiment que tenim de nosaltres mateixos. La imatge corporal està condicionada per la relació que s’estableix amb els altres. S’estructura dels 0 als 3 anys i fonamenta l’estructura corporal dels infants.
 

El resultat de tota aquesta interrelació anterior (unitat corporal, esquema i imatge corporal) és l’expressivitat motriu.

 

  • Expressivitat motriu: segons B. Aucouturier (1985) és la manera singular amb què cada infant es relaciona amb l’entorn (objectes, espai, persones).
 
  • To muscular: estat de tensió activa dels músculs, permanent i involuntària, variable en la seva intensitat segons les diverses accions reflexes que la reforcen o la inhibeixen. Definició extreta del DIEC.
 
  • Joc: “Activitat o ocupació voluntària, exercida dins de determinats límits de temps i d'espai, d'acord a unes normes lliurement acceptades però absolutament obligatòries, amb una finalitat pròpia, acompanyat d'un sentiment de tensió i alegria i de la consciència de ser alguna cosa diferents a la vida quotidiana.” J. Huizinga - Homo ludens (1938).
 

Tipus de jocs:

 

0-1 anys:

-          Jocs de maternatge

-          Jocs de descoberta del propi cos, els objectes...

-          Jocs de sensacions.

 

1-3 anys:

-          Jocs d’explosió motriu (inici del caminar)  

-          Jocs de reassegurament: l’equilibri, els girs, els balancejos i els salts.

-          Jocs pre-simbòlics.

-          Jocs perceptius.

 

3-5 anys: 

-          Jocs sensoriomotrius (afinar més les possibilitats motrius)

-          Jocs simbòlics

 

5-7 anys:

-          Jocs de regles (no estic sol, he d’organitzar-me amb la resta)