Conceptes
- Activitat espontània: la psicomotricitat és en tot moment una activitat motriu espontània, on l’infant per sí sol és lliure de triar amb què jugar, on anar, amb qui i quan ell vol. D’aquesta manera és on veiem a l’infant expressar-se totalment en la seva globalitat.
- Unitat corporal: la unitat corporal està formada per l’esquema corporal i la imatge corporal. Aquestes dues unitats estan relacionades i vinculades i no poden entendre’s l’una sense l’altra.
- L’esquema corporal: és de caire més neurològic.
- Imatge corporal: és de caire més personal i té a veure amb l’envestiment que tenim de nosaltres mateixos. La imatge corporal està condicionada per la relació que s’estableix amb els altres. S’estructura dels 0 als 3 anys i fonamenta l’estructura corporal dels infants.
El resultat de tota aquesta interrelació anterior (unitat corporal, esquema i imatge corporal) és l’expressivitat motriu.
- Expressivitat motriu: segons B. Aucouturier (1985) és la manera singular amb què cada infant es relaciona amb l’entorn (objectes, espai, persones).
- To muscular: estat de tensió activa dels músculs, permanent i involuntària, variable en la seva intensitat segons les diverses accions reflexes que la reforcen o la inhibeixen. Definició extreta del DIEC.
- Joc: “Activitat o ocupació voluntària, exercida dins de determinats límits de temps i d'espai, d'acord a unes normes lliurement acceptades però absolutament obligatòries, amb una finalitat pròpia, acompanyat d'un sentiment de tensió i alegria i de la consciència de ser alguna cosa diferents a la vida quotidiana.” J. Huizinga - Homo ludens (1938).
Tipus de jocs:
0-1 anys:
- Jocs de maternatge
- Jocs de descoberta del propi cos, els objectes...
- Jocs de sensacions.
1-3 anys:
- Jocs d’explosió motriu (inici del caminar)
- Jocs de reassegurament: l’equilibri, els girs, els balancejos i els salts.
- Jocs pre-simbòlics.
- Jocs perceptius.
3-5 anys:
- Jocs sensoriomotrius (afinar més les possibilitats motrius)
- Jocs simbòlics
5-7 anys:
- Jocs de regles (no estic sol, he d’organitzar-me amb la resta)